Jakovlev JAK-42 a jeho předchůdce JAK-40 - dva třímotorové, proudové dopravní letouny

8. září 2011 v 17:25 | Jurášek Benada |  09/2011
... Letecká havárie letounu Jakovlev JAK-42D v Rusku ...
... Jaroslavl' středa 7. září 2011 ...

... Kapitán havarovaného letadla Jakovlev JAK-42D, charterového letu do Minska v Bělorusku, ruské letecké společnosti Jak-Servis, Andrej Anatolievič Solomoncev, který havárii letounu rovněž nepřežil ...
... Z celkového počtu čtyřiceti pěti osob na palubě přežil havárii letounu pouze Alexandr Sizov, druhý pilot, palubní inženýr ...
... A hokejista Alexandr Sejgerevič Galinov, dvaceti šestiletý útočník s číslem jedenáct Lokomotiv Jaroslavl' ...
... Jediný hokejista z celkového počtu třiceti šesti hokejistů na palubě letounu ...
... Ruská letecká společnost Jak-Servis, založená v roce 1993, se specializuje na služby pro elitní klienty v Rusku a v ostatních státech bývalého Svazu sovětských socialistických republik. Svoje služby nabízí rovněž klientům v západní Evropě a na Blízském východě. Tahle letecká společnost, jejímž představitelem je Oleg Silnickij a většinovým majitelem Maxim Čukancev, vlastní sedm třímotorových proudových dopravních letounů (tři letouny typu Jakovlev JAK-40 a čtyři letouny typu JAK-42D) ...
... A má domovské letiště na letištích ve Vnukovu a Bykovu u Moskvy ...
... EASA - European Aviation Safety Agency ...
... EASA - Evropská agentura pro leteckou bezpečnost prováděla v letech 2008-2009 rozsáhlou kontrolu ruských leteckých společností a v jejím žebříčku třiceti pěti leteckých společností podle úrovně bezpečnosti, leteckých společností, které poskytují charterové lety, se ruská letecká společnost Jak-Servis ocitla na posledním místě žebříčku, respektive jako nejméně bezpečná ruská letecká společnost, provozující letecké linky v Evropě ...
... V roce 2000 letoun ruské letecké společnosti Jak-Servis, typu Jakovlev JAK-42D (na jehož palubě cestoval ruský ultranacionalistický politik Vladimír Volfovič Žirinovskij) málem havaroval, respektive nechybělo mnoho a na letecké lince z Čeljabinsku do Novosibirsku, v důslednu selhání hlavního hydraulického systému, se málem zřítil ...
... Rovněž i ruská federální agentura Rosaviacija omezila v roce 2009 na dva měsíce, z důvodů nedostatečné bezpečnosti, lety letounů ruské letecké společnosti Jak-Servis ...
... Dva letouny ruské letecké společnosti Jak-Servis obdržely v listopadu 2010 zákaz létat do zemí Evropské unie, respektive byly vyřazeny z mezinárodního provozu v zemích Evropské unie ...
... Město Jaroslavl' leží v Rusku ...
... Asi dvě stě padesát kilometrů, spíše severně než severovýchodně, od Moskvy ...
... Ve stejnojmenné oblasti ...
... Lokomotiv Jaroslavl' ...
... Havarovaný letoun Jakovlev JAK 40D byl nejmladším letounem ruské letecké společnosti Jak-Servis. Do provozu byl dán v roce 1993. Motory proudových dopravních letounů bývají předimenzovány a po odpoutání od země nabírá proudový dopravní letoun rychle výšku, což se v tomhle případě nestalo, proudový dopravní letoun Jakovlev JAK-40D, který se odpoutal od země téměř na konci vzletové dráhy, výšku nenabral a letěl maximálně deset metrů nad zemí ...
... O všech příčinách a všech okolnostech, které vedly k havárie tohohle proudového dopravného letounu nechci spekulovat. Věřím, že dříve či později se objektivní výsledky šetření letecké havárie dozvíme ...
... Třímotorový, proudový dopravní letoun typu Jakovlev JAK-40, jehož sériová výroba se rozběhla v roce 1967 a který sovětská letecká společnost Aeroflot nasadila do pravidelného provozu s cestujícími na palubě 30. září 1968 je předchůdcem třímotorového, proudového dopravního letounu typu Jakovlev JAK-42. Právě na základě zkušeností s třímotorovým, proudovým dopravním letounem typu Jakovlev JAK-40 vyvinula konstrukční kancelář, vedená známým sovětským leteckým konstruktérem Alexandrem Sergejevičem Jakovlevem, nový typ především pro potřevy sovětské letecké společnosti Aeroflot. Hlavním charakteristickým rysem nového typu letounu Jakovlev JAK-42 je shodné uspořádání motorů na zádi trupu jako u letounu typu Jakovlev JAK-40. Ke konstukci letounu Jakovlev JAK-42 se přikročilo počátkem sedmdesátých let minulého století. Letoun Jakovlev JAK-42 je poháněn trojicí dvouproudových trojrotorových motorů D-36 s obtokovým poměrem studeného proudu k horkému proudu v poměru zhruba pět ku jedné. Původní, respektive první motory jsou dílem sovětského konstruktéra Vladimíra Lotareva ze Záporoží. Každý motor dává při vzletovém výkonu tah zhruba šedesát tři kilonewtonů. Při konstrukci pohonné jednotky se přihlíželo k mezinárodním předpisům omezujícím hlučnost a viditelné zplodiny hoření. Navíc motory D-36 zajišťovaly spolehlivý provoz letounu při teplotách od mínus padesáti do plus padesáti stupňů Celsia ...
... Letoun Jakovlev JAK-42 pojme na palubu až sto dvacet cestujících na sedadlech po šesti v řadě nebo sto cestujících ve smíšené verzi, kdy prvních deset řad může být nahrazeno sedadly první třídy po čtyřech sedadlech vedle sebe ...
... Ilustrační fotografie typu havarované letounu - Jakovlev JAK-42D ...
... Pod zádí trupu a vlevo za pilotní kabinou jsou dveře se zabudovanými schody, čímž se usnadňuje nezávisle na vybavení letišť nástup a výstup cestujících. U každého vstupu je prostor pro příruční zavazadla a šatna. Dva nákladní prostory vybavené dopravníkovým systémem jsou pod podlahou a pojmou devět kontejnerů po zhruba dvou metrech kubických. Posádku, kromě palubních průvodčích, tvoří vzhledem k vysokému stupni automatizace a modernějšímu přístrojovému vybavení jen dva výkonní letci - první a druhý pilot ...
.. Třímotorový, proudový dopravní letoun typu Jakovlev JAK-42 nasadila sovětská letecká společnost Aeroflot do pravidelného provozu s cestujícími na palubě v prosinci 1980 na vnitrostátní letecké lince z Moskvy do Krasnodaru. Na své první mezinárodní lince, z Kyjeva do Prahy, letěl tenhle letoun 7. července 1981 ...
... Soupiska týmu Lokomotiv Jaroslavl' na sezónu 2011/2012 ...
... Letounu se nepodařilo odpoutat od země, několikrát se sice na vzhletové dráze nadnesl, ale vzápětí na vzletovou dráhu opět dosedl. Odpoutal se od země až téměř na konci vzletové dráhy, snad až na pokraji pole za vzletovou dráhou letiště Tumošna ...
... Nenabral výšku (letěl maximálně ve výšce deset metrů nad zemí), když zavadil o objekt nacházející se na konci vzletové dráhy, vybuchl a začal hořet ...
... Rozlomil se ...
... A jeho trosky ...
... Skončily na břehu řeky a v řece ...
... Lokomotiv Jaroslavl' ...
... Rusko - středa 7. září 2011 ...
... Česká republika - středa 7. září 2011 ...
... Karel Rachůnek ...
[27.8.1979 Gottwaldov (dnes Zlín) - 7.9.2011 Jaroslavl']
... Číslo 4 - obránce ...
... Zlín ...
... Jan Marek ...
(31.12.1979 Jindřichův Hradec - 7.9.2011 Jaroslavl')
... Číslo 15 - útočník ...
... Jindřichův Hradec ...
... Josef Vašíček ...
(12.9.1980 Havlíčkův Brod - 7.9.2011 Jaroslavl')
... Číslo 63 - útočník ...
... Havlíčkův Brod ...
... Slovenská republika - 7. září 2011 ...
... Bratislava ...
... Pavol Demitra ...
(29.11.1974 Dubnica nad Váhom - 7.9.2011 Jaroslavl')
... Číslo 38 - útočník ...
... Dubnica nad Váhom ...
... Žáci základní školy ...
... Na sídllišti Centrum ...
... Trenčín ...
... Osud? Náhoda? Smůla? ...
... Nebo jen obyčejný lidský šlendrián? ...

... Čest jejich jménu a památce ...
... Ruský prezident Dmitrij Anatoljevič Medveděv ...
... Na místě havárie letounu Jakovlev JAK-42D ...
... Konec ...
TOPlist

 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Motto: Když jsme se vyhrnuli ze školy, tak jsme moc křičeli a moc jsme utíkali, jenom Páta Karel kráčel k domovu slušně, jelikož je pitomec. Potom jsme stáli před bijákem a čekali, až příjdou lidi, a šel taky pan Lokvenc s manželkou a Bejval přistoupil k němu, dal slušné pozdravení a ptal se: "Prosím Vás pane Lokvenc, vysvobodil ten herec milovanou bytost ze spárů lupičů?" ale pan Lokvenc se příšerně zachechtal a neřekl nám nic!
Věci vlastní jsou ty, na které můžeme mít svým rozhodnutím, vůlí a svým jednánín vliv. Jsou však věci, které změnit nemůžeme. Nemůžeme změnit, zda bude zítra pršet nebo ne. To je věc cizí. Jsou na nás nezávislé i takové věci, jako je povaha druhého člověka. Rozhodnutí změnit něco na sobě je realizovatelné, rozhodnutí změnit něco u druhého lze uskutečnit u dětí, které vychováváme. Potvrdilo se nám, že jakou má kdo povahu v třetí až páté třídě základní školy, takovou povahu má i v dospělosti!
Strýček Jaroslaw je bratr naší matky Šárky, středoškolský profesor, rád si hraje se slovy, kterým podkládá jiný, matoucí, obrazný až provokativní význam. S vážnou tváří si vymýšlí nebo upravuje různé příběhy, které vypravuje tak přesvědčivě, že mu naše matka a tetičky - jeho sestry Dana a Jitka - někdy neuvěří a když potom praskne, že to je pravda, volají pohoršeně: "Ale Járo!". Strýček Jaroslaw je vdovec a z manželství má dvě, dnes již dospělé, děti. Žije s přítelkyní na venkově nedaleko Vídně. Mezi jeho záliby patří i péče o dům a obytnou část zahrady.
... Strýček Jaroslaw má rád Itálii a Středozemní moře. Tam jezdí nejraději ...
... Lze ho spatřit i v České republice ...
... Zejména na Moravě, ve Slezsku ...
... A v Praze ...
... Od 1. ledna 2012 jsou komentáře moderované ...
... Jediným důvodem opatření je vyloučit komentáře s obsahem obchodního charakteru ...
16. září 2009
Jaroslav a Šárka




Počítadlo od 3.3.2010