Jsou věci mezi nebem a zemí - Katyň

15. dubna 2010 v 9:50 | Jarda Roháček |  04/2010
b06799a63d_63841416_o2
Foto: archiv autora
Official certificate: Aerostat Club Praha, ČSA Praha
Hrabě Pavel z Výslunní
fc6774b7c1_57145884_o2
Jsou věci mezi nebem a zemí!
4d444dcc3d_64026421_o2
Sobota 10. dubna 2010
Tupolev TU - 154
(ilustrační fotografie)
Letecká katastrofa u Smolenska v sobotu 10. dubna 2010 je neštěstí a polská tragédie, která nemá po druhé světové válce obdoby.
35fe70dbcc_63938254_o2
hampage.hu
Kopkit letounu Tuplev TU - 154
(ilustrační fotografie)
Přistání za špatné dohlednosti je náročný manévr. Letiště, letadla i piloti na ně musí být vybavena a vycvičeni. Nesejdou-li se všechny tyto podmínky najednou, je riziko nehody vysoké. Nejsem odborník ... !
d73f4d253e_62573456_o2
Pokus, snad, o čtvrté přistání na tomto letišti a za daných povětrnostních podmínek?
4f7cab60c0_63796648_o2
Středisko řízení letového provozu - vzdušný prostor nad Německem
Na náhradní letiště se odlétá, dochází-li palivo, nezlepšuje-li se, nebo se dokonce zhoršuje počasí.
7ac39088aa_63938818_o2
Výškoměr měří výšku polohy letadla. Princip měření je měření tlaku vzduchu. Standartně výškoměr zobrazuje nadmořskou výšku.
b6df48cd65_63939051_o2
Aby výškoměr ukazoval správně, je třeba nastavení korigovat podle aktuálního tlaku vzduchu. Provádí se to obladačem "BARO". Nastaví se hodnota tlaku vzduchu v hektopascalech - okénko "MB" (vlevo na obrázku) nebo v milimetrech rtuťového sloupce - okénko "IN HG" (vpravo na obrázku). Nastavované hodnotě se říká "OHN" a pilot se ji dozví od řídícího létání nebo z "ATIS". Po dosažení převodní výšky všichni nastavují stejnou hodnotu: OHN  = 1013 hPa - 29,92 IN HG
a
12. duben 1961 - 12. duben 2010
7c7ffcee08_57155980_o2
V téhle školní budově v Moravském Krumlově vyslechl před čtyřicetidevíti roky, ze školního rozhlasu, z úst ředitele základní devítileté školy pana Bureše, můj strýček Jaroslaw, žák  čvtrté třídy, zprávu o prvním letu člověka do vesmíru. Jurij Alexejevič Gaganin odstartoval v 9 hodin a 6 minut SEČ a jedenkrát obletěl Zemi. Kosmická lod Vostok 1 letěla rychlostí dvacetsedmtisícčtyřista kilometrů za hodinu a oblet Země trval stoosmminut minut. Nejvzdálenější bod od Země, který kosmická loď Vostok 1 dosáhla, byl ve výšce třistadvacetsedmkilometrů.
78d95d1d82_57155984_o2
Praha, pátek 28. dubna 1961
d1d497a689_61430383_o2
Jako kluk jsem si přál být ...
a
... strojvůdcem lokomotivy ...
a
... i pilotem letadla ...
a
... a když mi bylo devět chtěl jsem být i kosmonautem.
2d3d4904e3_63953388_o2
Bylo to na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Od venkovní expozice s kolejovými vozidly železniční a městské hromadné dopravy jsem přešel k venkovní expozici s letadly a vstoupil do jednoho z exponátů Omnipoolu Praha.
f69bb147ca_63953241_o2
Měl jsem štěstí. Mimo mě a inženýra Petr Jirmuse v letadle nikdo nebyl. Byl pěkný slunný den ... a možná ... a možná? Možná i to mohla být jedna z příčin, která přispěla k tomu, že mi inženýr Petr Jirmus ukázal celé letadlo, celý vystavený exponát. Bylo mu jistě zcela jasné: ten člověk letadlo kupovat nebude a žádný kontrakt firma Omnipool Praha s ním zcela jistě neuzavře. Byla to vlastně jen chvilka v lidském životě, kdy mi inženýr Petr Jirmus ukazoval jak se to letadlo řídí, zkrátka jak se to letadlo pilotuje. Nikdy jsem na tu chvilku nezapomněl. Poprvé ve svém životě jsem seděl v kopkitu letadla. Bylo to o mnoho roků později. Letadlo mělo odletět ve asi ve dvacetdvahodin, ale mělo zpoždění. Nakonec odletělo asi v jednu hodinu po půlnoci a letělo mezi svítícími hvězdami nad mořem. Osvětlené Atény jsem viděl z výšky šesttisíc metrů. Dal jsem si tehdy dvě večeře. Za sebe a jednoho z mladých cestujících, kterému bylo špatně již od včera. Zkrátka včera přebral a moje žena mu dala léky, které nám z dovolené zbyly, respektive jeho mladá přítelkyně, lékařka si vhodný lék z naší nabídky sama vybrala. Mladý muž měl dobrý doprovod. Seděl jsem v druhé řadě vlevo u okna a vedle mě, po pravé ruce,  seděla moje žena. Cítil jsem se skvěle. Kapitán i posádka letadla měli moji plnou důvěru. Už nevím v kterém roce mi to letadlo zástupce Omnipoolu Praha na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně ukazoval. Musel bych se zeptat  kapitána letadla inženýra Petra Jirmuse. "Třeba by si to ještě pamatoval, v kterých letech Omnipool Praha na Mezinárodním veletrhu v Brně zastupoval.," pomyslel jsem si ještě a usnul. Když jsem se probudil, pohlédl jsem z okénka dolů a viděl dole jakási mihotavá slabá světélka. V tom okamžiku šel palubní stevard kolem: "Kde teď jsme, prosím?" zeptal jsem se zvědavě a rozespale. "Nad brněnskou přehradou," odpověděl mi stevart ochotně. "A co to je za ta velká světla v dáli?" zeptal jsem se ještě udiveně stevarda. "Vídeň," odpověděl mi. Skutečně! Se shora svět vypadá jinak. Člověk může v klidu přemýšlet a rozjímat! Vím, možná je to můj subjektivní pocit. Mě to ale stačí! Fakticky!. Ten noční let to byla pohoda!
bf4f9bbafc_63969086_o2
Kopkit - Boeing 737 - noční osvětlení
cee663e995_63969089_o2
Kopkit - Boeing 737
b8bfc92276_64037190_o2
Boeing 737-800 společnosti Travel servise na letišti v Brně-Tuřanech
cd78eb5998_63969084_o2
Výhled z kopkitu - Boeing 737
3c5ddd7b4a_64027918_o2
3c5ddd7b4a_64027918_o2
a
Jurij Alexejevič Gagarin
a
(9.3.1934 - 27.3.1968)
Dne 27.3.1968 dopoledne odstartoval z vojenského letiště nedaleko Moskvy cvičný dvoumístný letoun MIG-15 s palubním číslem 18. Za jeho řízením seděl první kosmonaut světa Jurij Alexejevič Gagarin. Za 12 minut však letadlo zmizelo z obrazovek radarů. Co bylo příčinou téměř střemhlavého letu či spíše pádu letadla, při běžném cvičném letu, není snad objasněno dodnes.
9a71c804a0_65680725_o2
 kosmos-news.kosmo.cz
Letadlo bylo vyrobeno v podniku Aero Vodochody v roce 1956 a prošlo dvěma generálními opravami. Poslední generální oprava byla provedena v březnu 1967. Rovněž i motor letadla byl vyroben v roce 1956 a měl za sebou čtyři generální opravy. Z posledního sto hodinového limitu měl již odpracováno šedesátsedm hodin.
3c5ddd7b4a_64027918_o2
3c5ddd7b4a_64027918_o2
Poslední přistání havarovaného letounu Tupolev TU - 154 v Praze-Ruzyni, dva dny před havárií na letišti ve Smolensku.
12c998b54e_64034409_o2
Prezident Lech Kaczyňski před svým leteckým speciálem. Poslední cesta se mu stala osudná.
d4192b2829_64034215_o2
Polsko během několika tragických minut ztratilo bezmála polovinu vrcholných představitelů země. Nejvyšší zástupci Parlamentu, armády, církve a řady veřejných institucí zahynuli při pádu vládního stroje u ruského Smolensku. Výčet pasažérů z osudového letu, jak ho po nehodě zveřejnil polský list Rzeczpospolita:
a

Prezidentský pár

Lech KACZYŃSKI, prezident
Maria KACZYŃSKA, prezidentova choť

Členové delegace

Ryszard KACZOROWSKI, poslední polský exilový prezident (1989-1990)
Krzysztof PUTRA, místopředseda Sněmovny
Jerzy SZMAJDZIŃSKI, místopředseda Sněmovny
Krystyna BOCHENEK, místopředsedkyně Senátu
Władysław STASIAK, vedoucí prezidentské kanceláře
Aleksander SZCZYGŁO, šéf Národního bezpečnostního úřadu
Jacek SASIN, zástupce vedoucího kanceláře prezidenta
Paweł WYPYCH, pracovník kanceláře prezidenta
Mariusz HANDZLIK, pracovník kanceláře prezidenta
Andrzej KREMER, ministerstvo zahraničních věcí
Stanisław KOMOROWSKI, náměstek Ministerstva obrany
Tomasz MERTA, náměstek Ministerstva kultury
Gen. Franciszek GĄGOR, šéf Generálního štábu polské armády
Andrzej PRZEWOŹNIK, tajemník, Vojenský ústav
Maciej PŁAŻYŃSKI, ex-předseda Sněmovny (1997- 2001)
Mariusz KAZANA, vedoucí diplomatického protokolu

Představitelé parlamentu

Leszek DEPTUŁA, poslanec
Grzegorz DOLNIAK, poslanec
Grażyna GĘSICKA, poslankyně
Przemysław GOSIEWSKI, poslanec
Sebastian KARPINIUK, poslanec
Izabela JARUGA - NOWACKA, poslankyně
Zbigniew WASSERMANN, poslanec
Aleksandra NATALLI - ŚWIAT , poslankyně
Arkadiusz RYBICKI, poslanec
Jolanta SZYMANEK - DERESZ, poslankyně
Wiesław WODA, poslanec
Edward WOJTAS, poslanec
Janina FETLIŃSKA, senátorka
Stanisław ZAJĄC, senátor

Představitelé veřejných institucí

Janusz KOCHANOWSKI, ombudsman
Sławomir SKRZYPEK , guvernér Národní banky Polska
Janusz KURTYKA, předseda Institutu paměti národa
Janusz KRUPSKI, zástupce úřadu Nespravedlivě stíhaných

Představitelé církevních institucí

Gen. Tadeusz PŁOSKI, hlavní kaplan polské armády
Miron CHODAKOWSKI, pravoslavný kaplan polské armády
Adam PILCH, zástupce pro evangelickou církev
Jan OSIŃSKI, církevní správa polské armády

Zástupci rodin obětí z Katyně

Edward DUCHNOWSKI, generální sekretář Svazu
Bronisław GOSTOMSKI
Józef JONIEC, předseda, Parafiada
Zdzisław KRÓL, Katyňské rodiny (1987-2007)
Andrzej KWAŚNIK, kaplan Federace Katyňských rodin
Tadeusz LUTOBORSKI
Bożena ŁOJEK, předsedkyně Katyňské nadace
Stefan MELAK, předseda Katyńského výboru
Stanisław MIKKE
Bronisława ORAWIEC - LOFFLER
Katarzyna PISKORSKA
Andrzej SARIUSZ - SKĄPSKI, předseda Federace Katyňských rodin
Wojciech SEWERYN
Leszek SOLSKI
Teresa WALEWSKA - PRZYJAŁKOWSKA
Gabriela ZYCH
Ewa BĄKOWSKA, vnučka katyňského generála Mieczysława Smorawińskiego
Maria BOROWSKA
Bartosz BOROWSKI
Dariusz MALINOWSKI

Představitelé ozbrojených sil

Gen. Bronisław KWIATKOWSKI, šéf operačního velení polské armády
Gen. Andrzej BŁASIK, velitel Leteckých sil Polska
Gen. Tadeusz BUK, velitel Pozemních sil
Gen. Włodzimierz POTASIŃSKI, velitel Speciálních sil
Viceadmirál Andrzej KARWETA, velitel Námořnictva
Gen. Kazimierz GILARSKI
a
3c5ddd7b4a_64027918_o2
3c5ddd7b4a_64027918_o2
02369f9562_64042128_o2
Katyň! Jméno místa blízko Smolenska, které se stalo počátkem čtyřicátých let minulého století hrobem tisíců polských ... Objevily je nacistické jednotky po přepadení Sovětského svazu. A říšský ministr lidové osvěty a propagandy Joseph Goebbels spustil kampaň evropských rozměrů. Nechal na místo sezvat desítky intelektuálů z celé Evropy, aby předvedl zločin spáchaný Sovětským svazem. Oněch zájezdů se zúčastnil i spisovatel František Kožík. Muselo to být pro něho nesmírně těžké. Představa, že by se jako rozhlasový novinář vzepřel rozkazu jet do Katyně je těžko myslitelná. Hrozila by mu zřejmě jistá smrt. Spisovatel František Cinger ve své knize Bylo jich deset aneb rozhovory se smrtelnými a nesmrtelnými, v kapitole Miloval velké postavy českých dějin, která se právě týká spisovatele Františka Kožíka, přináší velice zajímavé osobní svědectví tohoto spisovatele a čestného, statečného člověka.
a193fa17bd_63938689_o2
Příkaz k vraždě podepsaný:
Stalinem
vrchním sovětským vůdcem
Vorošilovem
významným maršálem Rudé armády
Molotovem
sovětským diplomatem
Mikojanem
vrchní autoritou Státního výboru obrany
a
V roce 1951 byla ustavena speciální komise kongresu Spojených států amerických, jejichž závěrečná zpráva konstatovala:
a
"Není nejmenších pochybností, že vraždu polských důstojníků a příslušníků inteligence v katyňském lese spáchala NKVD."
a
V zemích sovětského vlivu, tedy jak v Polsku, tak i v Československu, byla oficiálně povolena jen jedna verze. Samozřejmě ta nepravdivá.
8a0404fafd_63938448_o2
Na počest čtyřicátéhodevátého výročí letu prvního člověka do vesmíru ...
a
... památce prvního kosmonauta světa Jurije Alexejeviče Gagarina ...
d4192b2829_64034215_o2
... a památce obětem letecké katastrofy u Smolenska.
8151ca6598_64083977_o2
www.ct24.cz
Dne 30. října 1975 se na zahradnickou kolonii Suchdol-Sedlec nedaleko pražské Ruzyně zřítilo při přistávání jugoslávské dopravní letadlo typu DC-9 letecké společnosti Inex Adria Airways přivážející československé turisty z dovolené. Tato dosud největší letecká nehoda na českém území si vyžádala sedmdesátčtyři lidských životů. Letoun se sto patnácti cestujícími a pěti členy posádky na palubě vzlétl z jugoslávského města Tivat. Krátce před přistáním na pražské Ruzyni se však údajně kvůli špatně nastavenému výškoměru a nedostatečné viditelnosti letadlo zřítilo.
922173de1f_64028367_o2
Oficiální příčina nehody nebyla nikdy zveřejněna.
d73f4d253e_62573456_o2
Krátce po nehodě byla cesta do Suchdola okamžitě uzavřena a na místo se začaly sjíždět sanitky s lékaři a hasičské sbory z celé Prahy. Díky rychlému zásahu záchranné služby bylo tehdy během dvacetišesti minut více než padesát přeživších transportováno na operační sály po celé Praze, hasiči mezitím bojovali s následným požárem. Odborníci se později shodli, že vyššímu počtu obětí zabránila právě okamžitá a profesionální reakce pražských záchranářů, kterým později vzdal hold jeden z dílů známého seriálu Sanitka, který byl na motivy této tragédie natočen.
14728605e8_57190361_o2
Letiště Princezny Juliany, Karibské moře, ostrov Svatý Martin
Největším problémem tohoto letiště je délka jeho přistávací dráhy, která činí pouhých 2180 metrů. Tato délka je standartně dostačující pouze pro malé a střední letouny. Přesto je toto letiště druhé nejrušnější v této oblasti Karibiku a přistávají zde i tak obří letadla jako Boeing 747 nebo Airbus A 340, které při vzletu nebo přistání létají těsně nad plotem oddělujícím přistávací dráhu od nedaleké pláže.
eaa7977494_57190381_o2
6e0bd3a4c1_57421942_o2
6e0bd3a4c1_57421942_o2
b06799a63d_63841416_o2
Foto: archiv autora
Official certificate: Aerostat Club Praha, ČSA Praha
Hrabě Pavel z Výslunní
fc6774b7c1_57145884_o2
Jsou věci mezi nebem a zemí!
TOPlist
3da7ea2e26_64028095_o2
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Motto: Když jsme se vyhrnuli ze školy, tak jsme moc křičeli a moc jsme utíkali, jenom Páta Karel kráčel k domovu slušně, jelikož je pitomec. Potom jsme stáli před bijákem a čekali, až příjdou lidi, a šel taky pan Lokvenc s manželkou a Bejval přistoupil k němu, dal slušné pozdravení a ptal se: "Prosím Vás pane Lokvenc, vysvobodil ten herec milovanou bytost ze spárů lupičů?" ale pan Lokvenc se příšerně zachechtal a neřekl nám nic!
Věci vlastní jsou ty, na které můžeme mít svým rozhodnutím, vůlí a svým jednánín vliv. Jsou však věci, které změnit nemůžeme. Nemůžeme změnit, zda bude zítra pršet nebo ne. To je věc cizí. Jsou na nás nezávislé i takové věci, jako je povaha druhého člověka. Rozhodnutí změnit něco na sobě je realizovatelné, rozhodnutí změnit něco u druhého lze uskutečnit u dětí, které vychováváme. Potvrdilo se nám, že jakou má kdo povahu v třetí až páté třídě základní školy, takovou povahu má i v dospělosti!
Strýček Jaroslaw je bratr naší matky Šárky, středoškolský profesor, rád si hraje se slovy, kterým podkládá jiný, matoucí, obrazný až provokativní význam. S vážnou tváří si vymýšlí nebo upravuje různé příběhy, které vypravuje tak přesvědčivě, že mu naše matka a tetičky - jeho sestry Dana a Jitka - někdy neuvěří a když potom praskne, že to je pravda, volají pohoršeně: "Ale Járo!". Strýček Jaroslaw je vdovec a z manželství má dvě, dnes již dospělé, děti. Žije s přítelkyní na venkově nedaleko Vídně. Mezi jeho záliby patří i péče o dům a obytnou část zahrady.
... Strýček Jaroslaw má rád Itálii a Středozemní moře. Tam jezdí nejraději ...
... Lze ho spatřit i v České republice ...
... Zejména na Moravě, ve Slezsku ...
... A v Praze ...
... Od 1. ledna 2012 jsou komentáře moderované ...
... Jediným důvodem opatření je vyloučit komentáře s obsahem obchodního charakteru ...
16. září 2009
Jaroslav a Šárka




Počítadlo od 3.3.2010